vrijdag, mei 12, 2006

Gerinkel en fietsgehobbel

Nu dat we dus toch onzelf aan't uiten zijn, doe ik maar even verder. Hier betreft het mijn ergernis aan de actie "Met belgerinkel naar de winkel". Dit is een initiatief van o.a. Kathleen Van Brempt en Kris Peeters. Mijn ergernis gaat niet zo zeer uit naar de actie an sich, een zeer goed, hoewel rijkelijk laat initiatief. Nee, ik vind het schandalig dat er nu zo uitgepakt wordt met het "vernieuwende" idee van de fiets te gebruiken in de stad. Ten eerste, dat is de logica zelve. Ze hadden dat in de jaren vijftig al moeten vérplichten, om in de stad de fiets te gebruiken. Of het openbaar vervoer natuurlijk. Ten tweede, hoe kunt ge met een uitgestreken gezicht mensen de fiets opjagen in een stad als Antwerpen (de Antwerpse schepenen steunen de actie volledig) met een fietsinfrastructuur die zo abdominabel is dat ik er scheel van zie. Ik ga geen voorbeelden beginnen geven, dat zou me echt pissig maken. Maar het is werkelijk godgeklaagd als ge bedenkt wat een fietsvriendelijke stad zou kúnnen zijn. En dan vooral als ge inziet dat een mentaliteitsverandering voor politici zeer moeilijk te bewerkstelligen is, dat hoort ge ze zelf toch vaak zeggen, terwijl het net zíj zijn die beslissen over budgetten en wegwerkzaamheden! Ge moet misschien eerst de materiële werkelijkheid aanpassen zodat de mentaliteit die ge wilt veranderen goed kan volgen. Dus als er iemand al lang iets had kunnen doen aan de infrastructuur dan zijn het voornoemde ministers en schepenen wel. Ze zouden zich, althans in mijn ogen, veel minder onsterfelijk belachelijk maken.

3 opmerkingen:

The jig is up! zei

Dat het zo is kunnen ontsporen is natuurlijk ook de fout van dé politici (zoals men dat zo heerlijk anti-politiek placht te verwoorden). Maar deze ontsporing is ook zeker de fout van de samenleving en dus de mensen (nog zo´n heerlijke verwoording) zelf, die vooral bezig waren met vooruit geraken in de vaart der volkeren en vooral persoonlijk op de maatschappelijke ladder. En de schrale cultuur die er bij hoort, zou je kunnen zeggen.

We leven niet in een totalitaire staat. De staat kan en mag dus niet alles dicteren. Daarbovenop, in een democratie zijn de politici zo dom als de mensen, het volk, de kiezer(s), de burger(s), ... En zo moet dat.

De ruimte die de politiek heeft om avant garde te spelen is klein. Zeker als er ook nog resultaten van moeten komen. Ik zou toch eerder het kleine initiatief koesteren en de betrokken politici zich belachelijk laten maken (door het warme water uit te vinden).

Misschien dat ze dan later (geheel zelf) ook wel op het idee komen van eens aan de fietsinfrastructuur te werken.

Jef Vingerhoedt zei

Op het moment is Antwerpen alles behalve een fietsvriendelijke stad, maar ik vind dat in heel dit mobiliteitsplan de auto toch op een redelijke manier geweerd wordt uit het centrum.
Zolang ze dan geen zelfmoordkruispunten zoals voor de nationale bank creëren, is dat ok voor mij.
Overigens ben ik van mening dat Kathleen Van Brempt moet vernietigd worden.

The jig is up! zei

Dan gaat ge de dokwerkers tegenkrijgen. Banen op het straatfeest met de coördinator. Spektakel voor de massa.

In vergelijking met andere steden en zeker steden in andere landen (met de uitzondering van Nederland natuurlijk) is Antwerpen raar genoeg nog wel redelijk in orde.

De fietspaden die mij al zijn opgevallen in Wenen kan ik bijvoorbeeld op één hand tellen. Daarbij komt dat een stad die plat is al een enorm voordeel heeft voor fietsers. Brussel, Parijs, Rome, Firenze, ... leken mijn allemaal niet zo heel fietsvriendelijk. Liever Antwerpen dan.

Maar zeker, Antwerpen heeft de mogelijkheid om echt fietsvriendelijk te zijn. Dat is een kwalitiet die volledig uitgebouwd moet worden.