dinsdag, maart 28, 2006

Solaris


Maandag is op gevorderde leeftijd Stanislaw Lem overleden. De man zou een goed voorbeeld van vaak zeer entertainende en toch diepgaande literatuur zijn; boeken die dan ook nog eens goede verfimingen opleveren.

Ik ben altijd van plan geweest om mij eens te verdiepen in science fiction literatuur, want al die groot-inquisiteurs en die madeleines worden misschien wat te droog. Iedereen kan titels voorstellen en dan kan iedereen daar van profiteren als ie nog eens een goed boek wil lezen om tegen de klok van twaalven mee uit te pakken in een literair café.

Al zullen sommigen dan eerder in de toiletten te vinden zijn.

Ik heb nog nooit een boek van Lem gelezen, maar Solaris (van Tarkovski) was wel een heel goede film. Vandaar is dat mijn tip. Voor de rest heb ik ook nog niet veel science fiction gelezen. Het is misschien goed om een onderscheid tussen fantasy en science fiction te maken, al is dat waarschijnlijk moeilijk aangezien de genres toch verwant zijn en in elkaar over lopen.

Solaris dus. En misschien ook Slaughterhouse 5 van Kurt Vonnegut. Dat heeft genoeg science fiction elementen om geklassificeerd te worden als science fiction en het is steengoed.

9 opmerkingen:

Dr. Jones zei

Ja, Slachthuis 5, wil ik wel lezen, maar dat is het boek waar den Dwight (!) eens keihard over begon te zagen tegen mij op een of ander feestje. Er zal altijd een ranzig nasmaakje achterblijven...
Ik kende nog een number onefantasy-naam, maar die had ik opgeschreven in een rood notitieboekje dat ik kwijt ben sinds mijn bezoek aan Wenen. (Toevallig niet gevonden, Gilles?) En anders kan je met de meester beginnen in de fantasy. Ik heb hem staan in't Engels en in't Nederlands, alletwee originele versie. Maar da's waar, je hebt hem zelf ook.

The jig is up! zei

Maar da's heel duidelijk fantasy en geen science fiction. Toch bedankt voor de tip. Het komt er misschien ooit wel eens van.

Wist ge dat confrater "Schrielski" den Dwight (!) ook kent. De wereld is klein. Er zijn trouwens een heleboel freaks die de getipte, niet nadergenoemde trilogie ook een ranzig nasmaakje geven. Geen reden dus.

Ik heb geen boekske gevonden.

Dr. Jones zei

Oh no!

Jef Vingerhoedt zei

bestaat Willow niet in boekvorm?
Voor de rest vind ik het iets te moeilijk om een keuze voor jullie te maken uit die enorme hoeveelheid science-fictionliteratuur die ik reeds gelezen heb.

Arend zei

Ik ben even de schrijver en de titel vergeten, maar misschien dat iemand anders hier mij mee kan helpen. Het is een nogal bekend science fiction verhaal.

Over een jongen die in een trainings school gaat, om gevechtspiloot te worden. Dit omdat een buitenaards ras met de mens in oorlog is. Heel het boek (het eerste deel toch) speelt zich af tijdens de opleiding (beetje harry potter achtig denk je nu, maar dat is het niet).

Iemand een idee (De schrijver zijn achternaam begint met een letter aan het begin van het alfabet, 'D' als ik me niet vergis, ik weet nog ongeveer de locatie waar ik het boek had gevonden in de bibliotheek)?

Dr. Jones zei

Hm, cryptisch.

The jig is up! zei

I'm dumbfounded. No idea who you mean Arend.

Asimov, Lem, Dick, Herbert, ... allemaal goed. Maar als je nu één boek zou moeten aanraden. Het welke dan?

Tettenman zei

waarom niet beginnen met de meester der science fiction, H.P. Lovecraft? Alhoewel hij eerder bij 'horror' zal geplaatst worden, hebben zijn verhalen vaak een science fiction-ondertoon. en lees dan ook zeker het essay van Houellebecq over Lovecraft. Zeer verlichtend!

The jig is up! zei

Het essay heb ik reeds gelezen. Misschien kan je dan eens een boek of verhaal van Lovecraft voorstellen dat duidelijk SF is en de moeite om te lezen.